ALS BEZETENHEID ZOU BESTAAN, WAAROM KOMT BEZETENHEID DAN NIET VOOR BIJ ONGELOVIGEN?
Shaykh Moqbil ibn Haadie al-Waadi’ie
De vraagsteller:
“Een aantal mensen, waaronder al-Ghazzaalie, ontkennen bezetenheid want, zo zeggen zij: “Als bezetenheid zou bestaan, waarom zie je dan geen Amerikaan die bezeten is, of Zweed, of Engelsman, of Fransman?” En zo misleiden zij de mensen”
De shaykh:
“Hetgeen zij zeggen klopt niet, want het komt wel degelijk bij hen voor. Echter, bij een ongelovige Amerikaan, of een ongelovige Engelsman, heeft de djinn hem in zijn macht. Echter, zou hij zich bekeren tot de Islaam en op het rechte Pad blijven, dan zal hij al na een paar dagen merken dat hij bezeten is. Want zouden we de deskundigen hierover vragen, dan zullen zij zeggen: “De djinn vind het oké zolang een persoon ongelovig (niet praktiserend) is, maar zodra hij begint te praktiseren dan zal de duivel in hem branden, waarop hij hem zal (terug-) slaan met bezetenheid.
En dit is meer dan één keer voorgekomen. Zo kwam een Egyptenaar hiernaartoe (1) en werd hij krankzinnig. Hij begon zand te eten, waardoor ik me zorgen maakte. Maar toen ik na een poosje aankwam in Egypte, verkeerde hij in een goede staat. En toen ik navraag deed over hem, vertelde men: “Als hij naar school gaat en het praktiseren achterwege laat dan verkeerd hij in een goede staat, maar zodra hij gaat praktiseren dan begint de djinn in hem op te spelen en gaat hij hem schaden.”
Dus zodra een persoon gaat praktiseren, en zich vastklampt aan de religie, dan zal de duivel hem schade toebrengen. In tegenstelling tot degene die het praktiseren achterwege laat, en het gedenken van Allaah verlaat, want hij zal in de greep zijn van de duivel, zoals degene die in rente handelt, of degene die overspel pleegt, of degene die zich onzedelijk gedraagt en zich met verboden zaken inlaat. Want de duivel pijnigt alleen de vromen. En een aantal van hen hebben bevestigd dat wanneer zij hier zijn, dat hij (de duivel) hen schaadt, maar dat wanneer zij van hier weggaan dat hij hen laat.”
BRON: Toehfah al-Moedjieb” (234).
(1) Naar de moskee van de shaykh in Yemen waar van fadjr t/m ‘ieshaae Islamtische lessen gegeven werden. De plek bevond zich in de bergen waar geen andere bezigheden waren behalve de Islamitische lessen van de shaykh.
En Allaah weet het beste.
Reacties door